Efter Alaska

 
Efter Alaska | John Green | - | s.309 | Bonnier Carlsen
 
Miles Halters sociala liv är något begränsat. Minst sagt. Han pluggar och sitter i tevesoffan med sina föräldrar. 
När han bestämmer sig för att packa ihop biografierna i pojkrummet i Florida (ja, han är besatt av kända personers sista ord och plöjer därför biografier) och flytta till internatet Culver Creek för att söka sitt "Stora Kanske" (japp, det var Francois Rabelais sista ord på dödsbädden) förändras hans liv för alltid. 
     Ett par rum ner i kooridoren på Creek presenteras han för Alaska Young. Hon förkroppsligar allt Miles Halter aldrig har varit i närheten av. Alaska är smart, rolig och osannolikt sexig. Och oberäknelig. 
 
Jag har tidigare läst boken men då under namnet Var är Alaska? Jag håller fortande vid att Efter Alaska är helt klart en av John Greens bättre böcker, men det slår ändå inte Förr eller senare exploderar jag. Bokens handling är lite av en emotionellresa. Det är så svårt om man ska skratta eller gråta över hur huvudkaraktären Miles beteende, därför blir man så himla glad över att han äntligen fått vänner. 
 
Det är svårt att inte säga för mycket om boken utan spoila något, däremot kan jag säga att Miles är den typiska John Green huvudkaraktären. En lite smått udda person utan några socialaerfarenheter som utvecklas enormt under bokens gång i och med dramatiska händelser och som vid slutet har fått en hel skara av vänner.
 
Gillar man John Green ska man absolut läsa Efter Alaska!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bokmumriken

Tack för tipset! Jag gillar John Green men har inte läst denna. Låter lovande om det är en av hans bättre.

2015-09-19 @ 20:25:19
URL: http://bokmumriken.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0