A thousand pieces of you

A thousand pieces of you | Claudia Gray | Firebird #1 | s.368 | 
 
Marguerite Caine’s physicist parents are known for their radical scientific achievements. Their most astonishing invention: the Firebird, which allows users to jump into parallel universes, some vastly altered from our own. But when Marguerite’s father is murdered, the killer—her parent’s handsome and enigmatic assistant Paul—escapes into another dimension before the law can touch him.

Marguerite can’t let the man who destroyed her family go free, and she races after Paul through different universes, where their lives entangle in increasingly familiar ways. With each encounter she begins to question Paul’s guilt—and her own heart. Soon she discovers the truth behind her father’s death is more sinister than she ever could have imagined. (Goodreads)
 
Först, titta på omslaget! 
 
Det här är nog den första bok jag köpt mest på grund av omslaget, den lät bra men omslaget lockade mer. För att vara ett så fint omslag så trodde jag faktiskt att boken skulle synas överallt på bokbloggar och goodreads, men jag tror varken jag sett att någon läst eller recenserat den. Detta oroade mig, jag menar hur kan inte någon ha läst en sån fin bok, eller är den dålig? Börjar läsa boken och inser att det känns lite väl science fiction för mig, för det gillar jag väl inte? Det är olika dimensioner och otillräckliga förklaringar, efter 50 sidor in i boken var jag tvungen att titta vad den hade för goodreadsbetyg, den hade 3,89, jag fortsatte läsa. Den var så trög att ta sig in, eller kanske inte så trög, det var jag som var trög att förstå. Sen: KABOOOM! SÅ. HIMLA. BRA! Dessutom höll detta bra i sig ända till slutet. Just nu så räknar jag ner till 3 december då uppföljaren kommer! 
 
Jag har aldrig läst något liknande, mest i rädsla av att jag inte ska förstå något. Nu har jag det, dessutom på engelska! Känner mig himla smart, så smart att jag faktiskt hittat några luckor som liksom inte förklaras. A thousand pieces of you är en perfekt kombination av allt och jisses, gissa om jag vill se den som film! DEN HÄR BOKEN ÄR SÅ HIMLA BRA! Den har jämförts med Cloud Atlas, har bara sett filmen och fattade noll, men eftersom jag gillade denna så mycket så funderar jag faktiskt på att försöka mig på boken! 
 
Hur som helst, i början hade jag som sagt svårt att fastna för boken, men jag tror att det berodde på att jag var så orolig för att inte förstå och för att den skulle vara dålig. När jag väl fått det bekräftat från betyget på goodreads att den är hyfsat bra så kan jag äntligen tillåta mig själv att komma in i den utan att vara superskeptisk. Supertöntigt men så var det. Jag lovar och svär att ingen behöver ha den oron över den här boken. 
 
Jag måste säga det igen, DEN ÄR SÅ HIMLA BRA! Läs den eller ångra dig för livet att du inte gjorde det, valet är faktiskt ditt. 
 
P.S. Nästa bok är också superfin, titta här!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0