De underkända

De underkända | Hans Rosenfeldt & Michael Hjort | Sebastian Bergman #5 | s.402 | Norstedts
 
En känd dokusåpadeltagare hittas mördad i en övergiven skola, skjuten i huvudet med bultpistol. Han sitter på en stol i ett klassrum, bunden, med ansiktet vänt in mot hörnet och en dumstrut på huvudet. Ett flersidigt frågeformulär sitter fastnitat på ryggen med häftpistol. Testet har med allmänbildning att göra och den mördade har uppenbarligen inte klarat kraven.

Det första offret följs av flera, alla samma sorts mediala kändisar, och Riksmord kopplas in. De famlar efter bevis men Sebastian Bergman hittar spår i anonyma insändare i tidningar och chattar. Skribenten raljerar mot bristen på allmänbildning hos den nya generationens förebilder, men uppehåller sig lite för gärna vid morden. Sebastian börjar utmana och inser snabbt att den anonyma vet saker om morden som bara polisen känner till.
 
Det här är helt klart en av mina favoritdeckarserier men jag var helt inställd på att det här skulle vara sista delen eftersom jag läste någonstans att det bara skulle bli fem delar (kanske har jag kommit ihåg fel?). Hur som helst är jag ändp lite besviken över att det inte var det, jag ville ha en storslagen serieavslutning men istället ick jag en bok som var lite över medelsnittet. 
 
Det här kommer låta helt fel men försök förstå mig rätt, jag gillar morden. Alltså, jag gillar andledningen/motivet till hur offren väljs ut. Det jag inte gillar är att det börjar bli alldeles för mycket fokus på karaktärernas privatliv, dessutom är det en karaktär som verkligen börjar balla ur. På tal om balla ur så är slutet helt åt skogen men samtidigt är det på grund av det som jag vill läsa nästa bok. 
 
Fokuset flyttar mer och mer till privatlivet än själva fallet vilket jag inte uppskattar, eller så är det på grund av att kraktärerna inte har någon ordning alls i sina privatliv och att det blir pannkaka för alla. Det blir för mycket helt enkelt. Trots allt detta trams i deras privatliv så är det inte den sämsta i serien och ajag tycker ändå att morden är så pass intressanta att boken är en av de bättre i serien. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0