Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks | E.Lockhart | - | s.289 | Lavender Lit
 
Mellan första och andra året på High school förändras Frankie och äntligen lägger drömkillen Matthew märke till henne. Frankie lever i sin dröm ända tills hon märker att han har hemligheter för henne, det visar sig att det finns ett hemligt sällskap på skolan som enbart är till för killar. Frankie som har tröttnat på att hon gång på gång underskattas av på grund av hennes kön börjar smida planer på hur hon ska bli en del av sällskapet och därmed bevisa sin intelligens.
 
Förra året läste jag Kanske är det all du behöver veta av E.Lockhart och blev helt tagen av slutet, jag hoppades att Den ökända historien om Frankie Landau Banks skulle ha samma effekt. Istället för att bli tagen av slutet blev jag helt fast från första början, det var omöjligt att sluta läsa! Det femenistiska perspektivet gör boken otroligt aktuell och väcker flera tankar kring hur vårt samhälle egentligen fungerar. 
 
Författaren lyckas verkligen med att beskriva frustrationen som Frankie känner över att bli kallad lilla gumman och sedd som en liten, oskyldig och skör figur. Frankie har över sommaren fått kurvor vilket har en avgörande roll i hennes nya förhållande. Det som stör mig är att Frankie är så smart men ändå väljer att vara tillsammans med den otroligt ytliga Matthew. Fast ändå förstår jag att det är något som hon väljer att blunda för, drömkillen är äntligen hennes. Jag anser det förståligt ända tills han börjar idiotförklara henne genom att säga Lilla gumman... Frankies mål är att inte längre blir underskattad och nedtrampad, därav hennes revolt, men när Matthew behandlar henne på detta sätt så bryr hon sig inte. Det är ett sätt att visa att kärleken är blind men bara till en viss gräns. Desto längre Frankie går med sina upproriska planer, desto mer medveten blir hon om Matthews sätt att behandla henne. 
 
Frankie är helt klart en av mina favoritkaraktärer, hon är stark, vet vad hon vill och kämpar för att motbevisa de som underskattar henne bara för att hon är en tjej. Hela bokens handling går ut på att Frankie ska bevisa sin intelligens trots att hennes kvinnlighet talar emot henne. 
 
Den ökända historien om Frankie Landau Banks är briljant redan från första meningen, jag älskar den här boken! Dock är jag något besviken över slutet, det var för milt, jag vill ha ett mer storlasget slut på en sådan fantastisk bok! Trots det milda slutet så fungerar det ändå och därav mitt betyg.
 
Betyg: 5 av 5

Kommentarer
Postat av: Sofies bokblogg

Jag gillade också den här boken väldigt mycket! Det känns tyvärr ovanligt med feminism i den här typen av böcker, så det var väldigt välkommet. Jag funderade också över varför Frankie håller fast vid Matthew, och du gav bra anledningar. Han är ju trots allt drömkillen, och kanske hade Frankie förhoppningar om att han skulle vara en bättre dröm än vad han verkar var.

Svar: Jag hoppas på att E.Lockhart fortsätter ge ut fantastiska böcker!
Elina

2015-05-25 @ 18:33:55
URL: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0