Den försvunne hjälten

Den försvunne hjälten | Rick Riordan | Olympens gudar #1 | s.540 | Bonnier Carlsen
 
Efter att ha läst och älskar Percy Jackson böckerna för flera år sedan är jag minst sagt otroligt glad över att få återvända till den världen och till Halvblodslägret! Den här gången handlar det om Jason, Piper och Leo som tar sig till Halvblodslägret för att sedan åta sig ett farligt uppdrag. De träffar på varlser som sedan länge suttit fast i Tartaros. Fler mräkliga saker händer, en Gudinna fattas, Gudarna har brutit kontakten med sina barn, Percy Jackson är bort och Jason har förlorat sitt minne. Den försvunne hjälten är minst sagt en storslagen början på spin-off serien Olympens hjältar. Som tur är har jag den andra delen hemma och kan fortsätta läsa om halgudarna i den!
 
Kapitlena är uppdelade mellan Jason, Piper och Leo, varje karaktär har två kapitel på raken. Pipers kapitlen var de som jag gillade minst att läsa, hon kändes så gnällig i början och det släppte inte. Kapitlen om Jason var helt klart favoriterna mest på grund av att han var det största mysteriet med sin minnesförlust. Leo försvann i mängden även fast han fick lika många kapitel som de andra två, han kändes så oviktig även om han bidrog med sin mekaniska kunskap som rädde gänget flera gånger. Jag gillade att läsa från flera olika perspektiv, stort plus att det inte ens blev förvirrande!
 
Trots att jag verkligen gillar Den försvunne hjälten så har jag hittills inte alls fastnat lika mycket för karaktärerna  här som med dem i böckerna om Percy Jackson. Riordan påminner läsaren ofta om vad som hände i Percy Jackson-serien vilket fick mig att inse hur mycket jag glömt och fick ett stort sug att läsa om dem böckerna!
 
Jag rekommenderar alla som gillar och saknar Percy Jacksons värld att läsa Den försvunne hjälten!
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0