Den fängslade guden

Den fängslade guden | Rick Riordan | Olympens hjältar #2 | s.512 | Bonnier Carlsen
 
Percy, liksom Jason lider av minnesförlust. Han lyckas ta sig till den romerska halvblods lägret där han tvingas söka skydd från de odödliga monstren innan han ska ut. Vilan blir inte lång då han tillsammans med Hazel och Frank åker ut på ett livsfarligt uppdrag för att stoppa Gaias planer. 
 
I Den fängslade guden får man åter igen läsa från tre perspektiv, men istället för Jason, Leo och Piper får vi följa Percy (!!!), Frank och Hazel. Jag blev överlycklig när jag märkte att man fick läsa från Percys perspektiv i den här boken men samtidigt saknar jag att läsa om Jason och gänget också. 
 
Serien blir helt klart bättre i och med att spänningen ökar, älskar att läsa om de olika gudarna även om det är lite krångligt med de romerska namnen! Vissa strider kommer Percy, Frank och Hazel lite väl enkelt undan, men om varje strid skulle vara 50 sidor lång så skulle jag ha tröttnat för länge sedan. Alla tre har olika slags specialiteter vid strid och det är alltid lika spännande att läsa om hur de tar sig ut ur knipan. Desto längre in i boken man kommer, desto fler karaktärer från tidigare Percy Jackson böcker får man återse, vilket är ett STORT plus! Allra helst skulle jag vilja läsa om PJ böckerna för att kunna komma ihåg dem karaktärerna ännu bättre. 
 
Jag blir något frustrerad över att boken tar slut lite för fort, jag vill inte behöva vänta till september på nästa bok! Första boken i serien gav jag fyra av fem poäng. Denna är nästan en femma men något saknas, kanske att tredje boken blir en fullpoängare. Min förväntningar inför nästa bok är skyhöga och väntan är en evighet! Ännu en gång vill jag uppmana er som tidigare läst och älskar Percy Jackson att läsa serien om Olympens hjältar!
 
Betyg: 4,5 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0