Vi ses i Obsan

Vi ses i Obsan | Cilla Jackert | - | s.211 | raben&sjögren
 
Annika älskar att ljuga, varför berätta sanningen när ingen ändå bryr sig om den? Under sommarlovet ska hon få en lillebror men han kommer för tidigt och ingen har tid för Annika längre förutom morfar. Annika träffar fler barn som också känner sig borglömda, tillsammans försöker de glömma verkligenheten, iallafall så länge sommarlovet varar.
 
Den här boken har inte fått mycket uppmärksamhet och dessutom med tanke på omalget så hade jag inte några vidare förväntningar. Första sidan ger en inbjudan av en typisk mjuk och händelselös bok för 10åringar. Men efter bara några sidor visar den sig vara allt annat än händelselös. Huvudkaraktären Annika får uppleva många hjärtskärande händelser under sitt sommarlov. 
 
Vi ses i Obsas innehåller svordomar, humor, svåra situationer och vänskap. Det är helt klart en av de bästa svenska böckerna riktad till åldrarna 9-12 år som jag läst. Den har allt som en bok ska ha och lär läsaren en hel del om moral. Något jag är besviken på är slutet, men med tanke på målgruppen den är riktad mot så är jag ändå otroligt glad över hur berättelsen drog ihop sig. 
 
Vi ses i Obsan är helt klart en bok som borde få mer uppmärksamhet, jag kommer försöka trycka den i händerna på så många jag kan! 
 
Betyg: 3,5 av 5 (eller en svag 4)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0