Slutet på Mr.Y

Slutet på Mr.Y | Scarlett Thomas | - | s.515 | Pocketförlaget
 
Ariel forskar om en i stort sett okänd författare, Thomas E. Lumas. Hon hittar, mot förmodan, en sällsynt bok av honom som sägs ha en förbannelse över sig. Ariels mentor försvinner plötsligt och hon misstänker ett samband mellan bokens förbannelse och mentros plötsliga försvinnande. Till slut är Ariel tvungen att fly för sitt liv i hopp om att hitta hennes mentor.
 
Alla inköpta böcker från bokrean 2014 är nu utlästa, Slutet på Mr.Y köptes eftersom min morbror tipsade mig om den. Jag litade på han boktips eftersom vi brukar läsa samma sorts böcker rätt ofta. Jag kommer aldrig läsa en bok som han tipsar mig om igen. 
 
Handlingen låter ju himla spännande, men låt dig inte luras! Vissa böcker tar omkring 100 sidor innan de drar igång och blir riktigt bra, till exempel Män som hatar kvinnor. Men Slutet på Mr.Y drar aldrig igång! När huvudpersonen Ariel hittar den där syllsynta boken som det dessutom kan ligga en förbannelse över får jag upp hoppet för boken, det låter ju himla lovande! Visst blir den spännade, i ungefär en halv sida, men jag fortsätter att hoppas och hoppas att den ska dra igång. Efter 250 sidor har jag läst nästan hälften och funderar på att ge upp boken (det borde jag ha gjort), men eftersom jag ändå läst hälften så fortsatte jag (det skulle jag inte ha gjort). Slutet kommer och jag inser att jag har gått miste om flera värdefulla timmar som jag hade kunnat lagt på något roligare, till exempel att städa (vilket jag hatar, men det hade vart roligare än att läsa boken). 
 
Att jag ogillar boken så mycket kan bero på att jag inte förstod allt som skulle förstås, men jag gillar ju klurigheter och religion, dessutom låter ju böcker med förbannelse som ett lyckat koncept. Men Slutet på Mr.Y är verkligen något som jaginte gillar. I gymnasiet läste jag Doktor Glas som var ett riktigt sömnpiller, men den var åtminstonde kort (ca 150 sidor), Slutet på Mr.Y är snäppet värre då det är ren tortyr på 515 sidor! 
 
Summering: Slutet på Mr.Y är inte värd att läsas, fast det beror ju såklart i vilket syfte man tänkt sig läsa den. Har du svårt att sova? Läs Slutet på Mr.Y!
 
Betyg: 1 av 5

Kommentarer
Postat av: Maddes bokblogg

Oj det lät inte bra. Har denna oläst i hyllan så den kanske får förbli oläst..

Svar: Den är otroligt seg och komplex, för mig är inte det en vinnande kombo. Men om man gillar den sortens böcker så kan man nog gilla den :)
Elina

2015-03-14 @ 10:29:30
URL: http://www.bokgodis.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0