Gone Girl - Bok vs Film

 Gone Girl | Gillian Flynn | - | s.555 | Modernista
 
Gone Girl har hyllats och åter hyllats, om den någonstans har blivit ratat har jag missat det helt och jag förstår inte hur man inte kan tycka om boken. De 200 första sidorna är något sega, men vi vill väl alla vet hur det ska gå för Nick som anklagas för att ha mördat sin fru. Som läsare blir vi manipulerade från första stund och när den andra delen i boken börjar kunde jag inget annat än gapa av förvåning. Flynn kan inget annat än hyllas för hennes skickliga skrivsätt.
 
Karaktärerna är lagom många till antalet och de enda som blandas ihop är de två poliserna som leder fallet om den försvunna Amy. Varje karaktär har tilldelats en personlighet som gör dem unika och lätt att skilja från varandra. Jag har aldrig läst en bok där man så lätt kan bli vilseledd av karaktärerna som i Gone Girl. Boken är som sagt otroligt skickligt skriven och jag var tvungen att stanna upp flera gånger på grund av häpnad. Gillian Flynn ligger nu på min lista av författare som jag ska läsa allt av.
 
Betyg: 5 av 5
 
Varje mästerverk till bok förtjänar en film som gör den rättvisa, såklart har man försökt med detta då man valt att filmatisera boken. 
  
 
Första delen av filmen (ni som läst boken vet vilken del jag menar) är helt och hållet rättvis boken. Man har lyckats fånga karaktärernas personligheter bra och även om jag vanligtvis inte är förtjust i Afflec som skådespelare fungerar han förvånansvärt bra som huvudkaraktären Nick Dunne. 
    Mystiken byggs upp och det går inte att slita blicken från filmen då risken är stor att man som tittare ska missa en viktig detalj.

När andra delen börjar så fortsätter filmens spänning då detta överraskning moment kan få tittarna att precis som jag, gapa av förvåning. Men när man sedan vant sig vid tanken så känns filmen inte lika fängslande längre. Men visst fortsätter jag att förundras över hur bra man filmatisera boken, man har lagt till och tagit bort detaljer, vissa med fördelar och andra med nackdelar. Något jag verkligen vill ändra på är att istället för Neil Patrick Harris som Desi Collings hade jag velat se Finn Wittrock i den rollen.
 
Man har helt enkelt lyckats göra är bra filmatisering av en fantastisk bok, men om man vill bli överraskad när filmen ses ska man med fördel inte ha läst boken tidigare. Men jag anser såklart att boken bör läsas först för att kunna kritisera filmen och njuta av boken på bästa sätt. 
 
Betyg: 3,5 av 5 - En klart sevärd film men det kommer
få gå några år innan jag ser den igen
 
Inlägget skulle egentligen ha publicerats i Januari

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag var inte heller helt förtjust i Ben Affleck, men jag har inte läst boken så jag vet inte om han gör karaktären rättvisa.

2015-03-15 @ 11:45:36
URL: http://jagochminabocker.blogspot.se/
Postat av: Hanneles bokparadis

läst en Flynn, spännande

2015-03-15 @ 12:39:40
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.se
Postat av: Elin - Bokparadiset

Måste ta och läsa boken snart!

Svar: Ja verkligen!!
Elina

2015-03-15 @ 18:21:31
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Ewelina

Jag har också sett filmen, och jag tror att man kanske tjänar mer på att inte ha läst boken för om man gjort det så har man ju kanske missat lite av överraskningsmomentet. Men jag tycker ändå att det är en bra filmatisering som följer boken väldigt väl.

Svar: Jag håller absolut med dig! :)
Elina

2015-03-16 @ 12:55:31
URL: http://www.ewelinasbokblogg.blogspot.se
Postat av: Therése - Kattugglan

jag tyckte faktiskt - hör och häpna- inte alls om boken och gav den en mycket svag tvåa. Hade medhåll från samtliga i min bokcirkel. Oväntat för jag hade vara hört positivt Men det var inte mkt jag gillade! Det blev too much of everything.

Svar: Men oj! Jag som bara hört positiva kommentarer om Gone Girl, alla kan ju inte gilla den såklart. Tråkigt att du inte gillade den, dock förstår jag att man kan tycka att det blir för mycket av allt!
Elina

2015-03-25 @ 08:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0