Nidstången & Grimmen

Nidstången & Grimmen | Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson |
Pax #1-2 | Bonnier Carlsen
 
Estrid och Magnar har problem med att skydda det magiska biblioteket i Mariefred. Samtidigt flyttar bröderna Viggo och Alrik in hos en ny fosterfamilj i samma stad. Det visar sig att bröderna är de utvalda beskyddarna till biblioteket. De för följa med Estrid och Magnar på magiska äventyr, men det är inte bara där de hamnar i knipa. Det finns även taskiga killar i skolan som ställer till det för Viggo och Alrik. 
 
Jag bad om ett par böcker från Bonnier Carlsen som barn i årskurs 1 - 3 kunde tänka sig gilla så jag kunde tipsa om ett par böcker nu när jag går ut på VFU. Pax-serien är de böckerna jag kommer tipsa om i första hand. De är omkring 100 - 200 sidor långa och innehåller en hel del bilder som påminner om en serietidning. Läsaren dras in i det magiska Mariefred med en gång, jag tror absolut att denna serie kan få barn att bli bokslukare i tidig ålder. 
 
Båda böckerna slutar spännande vilket ger läsaren en längtan efter nästa bok, jag är glad att jag hade de två första böckerna hemma så man kunde läsa dem direkt efter varandra. Grimmen slutade verkligen på helt fel men ändå rätt ställe, så nu väntar jag med spänning på nästa delar (3 & 4) som utkommer i slutet på April. Jag önskar att den här serien fanns när jag började läsa så hade jag kunnat variera mina Eva och Adam böcker med lite spänning och magi.
 
Jag rekommenderar dessa böcker till de som knäckt läskoden som klarar av mycket text och vill ha en spännande och magisk läsning med intressanta bilder. Böckerna fungerar även utmärkt som högläsnings bok!
 
Betyg: 3 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0