Utpost

Utpost | Ann Aguirre | Razorland #2 | s. 320 | Modernista
 

Ingenting är sig likt för Spadertvå. När hon levde under jord betraktades hon som vuxen. Numera, i staden Räddning på Ovansidan, uppfattas hon som en ung problemtjej, och hon måste gå i skolan. Men Spadertvå passar inte in bland de andra tjejerna: Det enda hon kan är att slåss.

Dessutom har hennes stridspartner Tålig tagit avstånd från henne. Hennes känslor för honom har inte förändrats, men han verkar inte ens vilja komma i närheten av henne längre. Förvirrad och ensam letar hon efter ett sätt att komma bort från staden.

Hon anmäler sig som frivillig till de sommarpatruller som skyddar odlarna medan de arbetar på fälten utanför stadsmuren. Det brukar vara ett rent rutinuppdrag, men situationen har förändrats på Ovansidan. Missfostren håller på att bli smartare. De spanar. Väntar. Planerar. De tycks ha bestämt sig för att krossa Räddning. Det krävs en orädd jägarinna som Spadertvå för att stoppa dem.

Jag gillade verkligen den första delen i Razorlandserien men var tyvärr inte lika förtjust i slutet. Utpost är en fullpängare, den har allt som Enklav hade plus lite till (exempelvis ett bra och spännande slut). Jag hade inte förväntat mig att gilla Utpost mer än första boken i serien.

Utpost är sjukt spännande, men det jag gillar allra bäst är mysteriet med missforstren och hur det påverkar samhället Räddning. Däremot gillar jag inte alls namnet Räddning på en by, känns som om man gjort en miss när man översatte eller så låter det mer naturligt på originalspråket. 

Att välja en favoritkaraktär är svårt, men valet står mellan Moder Eke och Tålig. Ömheten och kärleken som Moder Eke ger Spadertvå vinner nog över Tåligs känslor och handlingar för Spadertvå. Att utse en hatkaraktär är typ alla av kvinnligtkön, det låter hemskt men författaren har framställt de flesta kvinnor som riktiga satmaror då de vägrar acceptera Spadertvå som jägarinna. Hela samhället är så bakåtsträvande att det gör mig arg! 

Sista delen i triologin kommer inte ut förrän i september enligt Bokus. SEPTEMBER?! Det ger er som inte läst serien än tid att läsa den, för det bör måste ni göra!

 

 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Du övertygade mig att jag ska läsa denna :) Gillade Enklav, men var inte helt såld. Tror ändå jag måste få reda på hur det ska gå..

Svar: Jag gillade Enklav riktigt mycket men på grund av slutet så blev den ingen fullpoängare. Utpost är verkligen värd en chans!
Elina

2016-01-01 @ 10:34:51
URL: http://snowglitter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0