Ett folk utan land

 Ett folk utan land | Melina Marchetta | Lumatere Chronicles #1 | s.398 | Gilla böcker
 
I tio år har Finnikin levt i exil. Han har inte varit i hemlandet Lumatere sedan den kaotiska tid då kungafamiljen blev brutalt mördad och en förbannelse lades över landet. Nu håller förbannelsen Lumateres folk fångna inom rikets gränser och hindrar de som tvingades fly att återvända hem.
 
På Finnikins resor för att hjälpa Lumateres utsatta exilbefolkning träffar han Evanjalin, en ung kvinna som hävdar att hennes drömmar kan leda honom till Lumateres rättmätiga tronföljare – den enda som kan häva förbannelsen. Hon hävdar också att Finnikins pappa, den forne kungens hedersvakt, inte dog i Lumatere utan sitter fängslad, och tillsammans ger de sig av för att rädda honom. Och Lumatere.
 
Tidigare har jag läst allt av Matchetta som getts ut på svenska, det vill säga Jellicoe road och Francesca, tyvärr måste jag säga att jag inte varit jätteimpad. För mig har de böckerna varit lite mer än medelmåttiga, även Ett folk utan land platsar i den kategorin.
 
Det tog evigheter innan jag verkligen kom in i boken och kunde hålla i sär alla namn och städer. Ett tag funderade jag till och med på om jag skulle ge upp boken, istället bestämde jag mig för att inte enbart läsa den på bussen. Det var helt klart det bästa beslutet, Ett folk utan land kräver mer än bara korta lässtunder.
 
Jag vet fortvarnade inte om jag fastnade för den eller inte, den var helt okej menjag vill känna så mycket mer för en fantasy. Ser jag fram emot fortsättningen? Både ja och nej, jag fortsätter hoppas på att Marchetta ska överraska mig!

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Klara

Vad snyggt med glasögonen! Riktigt kul! :)

Svar: Tack så mycket! Har länge velat hur jag ska få fram bokbetyget på ett snyggare sätt! :)
Elina

2015-08-11 @ 10:10:10
URL: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0