Du är aldrig ensam

Du är aldrig ensam | Sarah Dessen | - | s.461 | raben&sjögren
 
Ruby Cooper förväntar sig alltid det värsta. Då slipper hon bli besviken. Och hennes liv vänds uppochner när hennes mamma en dag sticker hemifrån och lämnar kvar Ruby i det fallfärdiga huset de bott i. Ruby vill bo kvar, men eftersom hon är under arton får hennes storasyster vårdnaden om henne och hon måste flytta dit.

Det är bara det att systern lever ett helt annat liv än Ruby och hennes mamma gjort. Hon har gift sig rikt, hon bor i ett välbärgat, flott område, och hon skickar Ruby till privatskola. Men hur ska hon passa in?

Jag älskar att raben&sjögren ger ut en Dessenbok lagom till sommaren, dessutom hade jag turen att läsa denna på stranden under de varma dagarna i Juni, alltså precis hur en Dessenbok ska läsas (med sommarkänslan på topp). De senaste böckerna av Dessen som getts ut på svenska tycker jag har saknat något. Det är inte längre sockersött där den största fokusen ligger på kärleksdraman. Du är aldrig ensam platsar inte i den sockersötakategorin, men den har något annat som de andra böckerna inte haft, nämligen en huvudkaraktär som har en negativ inställning till det mesta. Tack vare detta får boken ett helt annat slags djup där två världar krockar. 
 
Även om jag fortfarande saknar det sockersöta böckerna av Dessen så Du är aldrig ensam inte en besvikelse. Kanske boken skulle kunna blivit mer omtyckt om jag i förväg visste hur olik den skulle vara jämfört med de andra Dessenböckerna jag läst. Jag hade det ultimata läget att läsa den här boken på, tyvärr så kände jag att just den här boken inte behövde solsken på en strand, det hade räckt att läsa den hemma i soffan för sommarkänslorna strömmar inte precis ut ur boken. Speciellt inte när Ruby, som är huvudpersonen, precis börjat ny skola, majoriteten av handlingen utspelar sig inte på sommaren. 
 
En annorlunda men läsvärd Dessenbok!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0