Champion

 
Champion | Marie Lu | Legend #3 | s.336 | Modernista
 
June och Day har offrat mycket för medborgarna i Republiken – och för varandra. Men det var långt ifrån tillräckligt. Nu står Republiken inför sin värsta kris någonsin och June, underbarnet, och Day, legenden, står i händelsernas mitt.
 
June har en hög befattning inom den styrande eliten och Day är en hyllad folkets hjälte. Men precis när fredsavtalet med Kolonierna, som stridit med Republiken i snart ett århundrade, ska bli verklighet orsakar en fruktansvärd pestsmitta panik i Kolonierna. Ett fullskaligt krig verkar oundvikligt. Den här gången kommer inte Republiken att kunna hålla stånd, och den enda lösningen är att finna ett botemedel mot smittan – och det snabbt. Det är en kamp mot klockan, och samtidigt vacklar Days egen hälsa.
 
Day och June är återigen tvungna att sätta allt på spel, inklusive de människor de älskar. Kommer deras kärlek att bestå genom den slutgiltiga prövningen?
 
Den sista striden är här.
 
Som jag längtat efter denna bok! Cliffhangern från Prodigy lämnade väl inte någon oberörd och utan måste-ha-nästa-bok-nu begär? Men nu ÄNTLIGEN den tredje och sista boken här. 
 
Efter första sidan så ångrar jag att jag inte läste om hela serien innan Champion, jag hängde inte med alls. Men författaren återberättar lite från föregående böcker på ett snyggt sätt utan att det känns som att läsa samma bok igen och äntligen kommer jag ihåg huvudbitarna från de andra böckerna. På något sätt har jag även "lyckats" att glömma hur bra dem här böckerna faktiskt är! 
 
I början av Champion har inte Day och June träffats på 8 månader. Men istället för att lägga massa drama och tid på att bråka handlar det mer om själva samhället och landet de lever i. Vilka är egentligen de goda? Det känns bra att fokuset läggs på själva landet och inte på Day och June. Fast i början så kände jag verkligen för att säga åt dem att PRATA MED VARANDRA! Det skulle ju bli så mycket enklare på en gång! Som tur är har de mognat på sig och sköter kommunikationen med varandra på ett bra sätt, efter ett tag.
 
Vissa delar i Champion känns lite sega, ingen del är speciellt onödig men det blir långdraget. Dock påverkar detta inte läsningen för samtidigt som det är segt är det också spännande. Bara-ett-kapitel-till tänket sker genom hela boken. Jag pausade en gång för att hämta mat och för ett toabesök, men annars släppte jag inte boken under de timmar det tog för att boken skulle ta slut.
 
Ännu en av mina favoritserier har tagit slut. Apropå slut så är jag lite chockad, jag hade förväntat mig något helt annat. Men om detta är bättre eller inte är jag fortfarande kluven om. Att säga att Champion är förutsägbar kan vara en av de största lögnerna någonsin, jag slutade aldrig förvånas över alla vändningar som boken tog!
Champion lämnar ett tomrum efter sig som jag hoppas att Marie Lu's nya bok Den unga eliten (släpps på svenska i Februari) kommer lyckas att fylla!
 
Har du läst föregående delar i serien eller vill du läsa något dystopiskt och spännande? Läs Champion, du kommer inte ångra dig.
 
Betyg: 4 av 5
 
 

Kommentarer
Postat av: Bokhuset

Jag älskade den också! Som tur var läste jag den igen precis före för att hinna få ut recensionen av Prodigy innan.

Svar: Tråkigt att en sådan bra serie är slut! Men det finns mycket andra bra oupptäckta bokserier där ute ;)
Elina

2014-10-28 @ 10:09:34
URL: http://bokhuset.wordpress.com/
Postat av: Elvira

Inte läst Prodigy än men måste verkligen ta tag i den efter den här recensionen! Älskade iallafall Legend, så tror jag kommer gilla resten minst lika mycket :)

Svar: Vad väntar du på! Iväg med dig och läs Prodigy och Champion nu med det samma! :)
Elina

2014-10-28 @ 11:06:15
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
Postat av: Elin - Bokparadiset

Håller med dig i precis allt! Hoppas att hennes nya serie kommer vara lika bra, men det tror jag!!

Svar: Ja det tror jag, kan hon ens skriva någonting dåligt?!
Elina

2014-10-28 @ 14:46:40
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Åå jag vill också hugga tänderna i denna och få avslutat serien!

Svar: Ja det tycker jag verkligen att du ska göra! :)
Elina

2014-10-29 @ 11:16:46
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0