Röda spår

 
Röda spår | Katarina Genar | - | s.105 | Bonnier Carlsen
 
Så fort Samuel får syn på huset känner han att det är något som inte stämmer. Men pappa tycker bara att allt är härligt. Det är sommarlov och Samuel och hans pappa har hyrt ett gammalt hus mitt i skogen utanför en liten by. Där finns inga grannar och ingen täckning på mobilen… För över hundra år sedan bodde där en konstnär. Hans dotter försvann spårlöst och sedan dess har huset stått tomt. 

Plötsligt börjar mystiska saker hända. Samuel hör viskningar om natten, en gammal gungstol börjar gunga utan anledning och i tornrummets fönster anar Samuel ett blekt ansikte. Hur är det möjligt? Tornrummet har ju varit låst ända sedan konstnären flyttade ut. 

Håller Samuel på att förlora förståndet? Eller är det någon som faktiskt försöker ta kontakt med honom?
(från förlagets hemsida
 
Jag har inte hört talas om Katarina Genar förut, men när jag såg att Röda Spår var med i bokjurykatalogen så kände jag att jag ville läsa den. Därför blev jag extra glad över att Bonnier Carlsen skickde den här boken till mig. 
 
Det första som slår mig är att författaren är otroligt skicklig på att beskriva utanförskap. Jag tror vi alla känner igen situationen där man är ett kompisgäng på tre och de andra två vännerna väljer alltid varandra vilket lämnar en ensam kvar. Genar skilldrar detta så bra att man själv får en klump i magen medan man läser. 
 
Spänningen i boken gör sig påmind ganska ofta och höjs när man får reda påa tt även en vuxen person tror på barnet som sett något mystiskt, vilket inte händer ofta. Men tyvärr så tycker jag att slutet är lite lamt men jag tilhör inte heller målgruppen. Men jag tror ändå att de yngre barnen skulle gilla om boken var lite mer mystik än vad den är.
 
Rekommenderar till dem som vill ha en bok med måttlig spänning
 
Betyg: 2,5 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0