Måntornet

 
Måntornet | Per Gustavsson | - | s.32 | Natur och kultur
 
Sindre tycker att månen är det mest spännande av allt. Kan man ta sig dit på något sätt? Han går till cirkusen och frågar den mänskliga kanonkulan, det borde ju gå att bli skjuten i kanon till månen. Men då måste man ha cirkusträning. Sindre går till astronauten och kollar, men det krävs en väldig massa utbildning för att få låna en rymdraket. Kanske man kan bygga ett torn, tänker Sindre och sätter igång. Det blir en spännande klättring mot den hägrande månen i skyn (från förlagets hemsida).
 
Det som lockade mig att läsa Måntornet var bilderna, jag tror jag såg någon bild på en blogg. Tecknarstilen är så otroligt fin och berättelsen lekfull. Sindre försöker som sagt att bygga ett torn som ska nå upp till månen men inget verkar fungera. Vilket gör detta till en perfekt bok att diskutera i klassrummen i de lägra årskurserna. Eleverna kan själva få komma med ideer om hur Sindre skulle kunna ta sig upp dit. De får träna sitt resonemang kring frågan "vad tror du kommer att hända" vilket kan vara svårt för många.
 
Mitt favorituppslag i boken, när Sindre ber kanonmannen att skjuta upp honom till månen. 
 
Superfin bok med rolig handling, lagom mycket text och perfekt för klassrums diskussioner eller som godnattsaga! 
 
Betyg: 4 av 5

Kommentarer
Postat av: Anna

Svar: Tack för taggen! Jag ska göra den så fort jag får tid (vilket borde bli när november är slut och NaNoWriMo är över^^)! :D

2014-11-25 @ 21:41:30
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0