Prodigy

 
Prodigy | Marie Lu | Legend #2 | 344 s. | Modernista |
 
Det har gått en vecka sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare.

Desperata efter hjälp vänder de sig till Patrioterna – en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går Patrioterna att lita på? Eller har de själva, utan att inse det, blivit brickor i det mest fruktansvärda av politiska spel? (Handling tagen från förlagets hemsida)
 
 
Efter att ha läst Legend ville jag genast slänga mig över nästa del, Prodigy. Vilket jag också gjorde så fort jag fick hem den. Förväntningarna var såklart riktigt höga och jag blev, till min glädje, inte besviken.
 
Språket är lättsamt och kapitlen fortsätter varva mellan June och Day. Detta skapar en lätt frustration då man vet vad den andra personen tänker, oftast vill jag bara skrika till dem att tala med varandra och inte bara springa iväg. 
 
Boken är spännande från början till slut med en mängd varierande konflikter, dock trodde jag ett tag att det skulle bli ett uttjatat triangeldrama för både Day och för June. Men vad vore en dystopiskserie utan sina triangeldraman? Det återstår att se. 
 
Legend är snäppet bättre, spänningen ligger på en annan nivå och samhället är så nytt, men i Prodigy får vi reda på mer om det Republikanska samhället, Kolonierna och varför världen ser ut som den gör. Vi får svar på en del frågor som Legend lämnade oss med, man självklart uppkom ännu fler i Prodigy som till exempel VAD KOMMER ATT HÄNDA?! Jag väntar spänt på nästa bok och hoppas på att den håller samma mått som de två första böckerna. 
Även om jag gillar Legend lite mer så ger Prodigy oss ett slut som gör att jag måste ge böckerna samma betyg. 
 
Prodigy lämna minst sagt läsaren med massor av obesvarade frågor och ett behov av nästa bok NU! 
 
Betyg:  5 av 5

Kommentarer
Postat av: Bokparadis - Elin

Precis fått hem den som rec-ex och är så peppad på att läsa den!!

Svar: Den är riktigt bra! SLUTET!
Elina

2014-05-10 @ 23:02:27
URL: http://bokparadis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0