Beautiful Creatures #3
Förlag: Semic, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 480
Serie: Beautiful Creatures #3
Denna recension innehåller spoilers om du inte läst tidigare delar!
Men de har påverkat den magiska balansen i världen en gång för mycket. Oförklarliga och mystiska saker börjar hända i deras hemstad Gatlin. Även den magiska världen är starkt påverkad. Snart står det klart att det kommer att krävas ett offer för att återställa balansen. Men vad - eller vem - måste offras för att rädda Gatlin?
Konflikter trappas upp, spänningen stiger och varslarna fortsätter vilket gör det hela till en stärckläsningsbok.
Det högsta priset, det största offret är helt klart den bästa boken i serien hittills. Karaktärerna blir intressantare desto längre in i serien man kommer och det bjuds på massor utav överraskningar. Miljön skildras så pass bra att jag kan se Gatlin framför mig och känna den fruktansvärda värmen. Men jag blir mer och mer säker på att det inte är ett ställe för mig. Då inte någon verkar vara trygg någonstans.
Boken innehåller massor av oförutsägbara händelser och slutar med en cliffhanger utan dess like och nu vill jag ha nästa bok att sluka. Jag ser fram emot att se hur de alla ska klara av att lösa detta om det ens är möjligt.
Nytt
Stjärnmärkt från raben&sjögren fick jag förra veckan. Jag ser verkligen fram emot att läsa hur det ska gå för systrarna Cahill!
berättelser från yttre förorten
Vet du vart vattenbuffeln i slutet av vår gata tog vägen, eller den där dykaren som vi hittade nära den underjordiska gången? Vet du varför hundar skäller om natten och vad som blir av alla dikter som ingen läser?
Tankar:
Bilderna är lika varierande som novellerna, korta och långa, mörka och ljusa. Min favoritbild tillhör dock inte någon av mina favoritnoveller ut boken.
Bilden kommer från berättlesen "trasiga leksaker", det är två barn som får syn på någon i dräkten på bilden. Men de kommer inte överrens om det är en dykardräkt eller en gammal austronatdräkt.
Favoritnovellerna är morfars berättelse som handlar om vad morfar och mormor var tvugna att göra innan de fick gifta sig, sakletarjakt. Samt novellen "vaksam men inte oroad", varje familj har en missil på gården, men de använder dem till bland annat pizzaugnar, mysrum och hundkojor.
Man vill ta på varje bild och förstå varje historia, hur kommer man ens på något sådant?! Boken är helt fantatsik och gör mig mer sugen på att läsa och se ännu mer av Shaun Tan.
Betyg: 4 av 5
Senaste
Snodde listan från Bokfrossa
Boken du läste ut:
Beaytiful Creatures - Det högsta priset, det största offret, recension kommer snart (den 31:a om jag kommer ihåg rätt).
Boken du påbörjade:
På tåget på vägen hem började jag läsa Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper. Det verkar rätt så bra och lättsam.
Bokbeställningen:
Det var länge sedan jag beställde böcker som inte var kurslitteratur och då var det från Blocket (och förfrågan om recex). Jag vet faktiskt inte!
Bibliotekslånet:
Det var fyra kurslitteraturböcker och den jag lånade sist heter Pedagogiskt arbete och kön. Lyckan när man får tag på kurslitteratur på biblioteket!
Serien du blev nyfiken på:
Sherlock, alla verkar verkligen besatt av den serien (och Dr.Who, som jag inte heller sett), så den måste ju vara bra? Dessutom vill jag se ikapp en massa serier, till exempel Honey BooBoo och Supernatural
Filmen du såg:
Modig! Såg den äntligen och blev besviken! Alla har ju sagt att den var så otroligt bra, tyvärr kan jag inte hålla med om det. Den var okej men slår absolut inte Trassel!
Filmen du blev nyfiken på:
Jag är otroligt nyfiken på alla filmatiseringar av böcker som kommer ut i år! Men precis som Gia är jag riktigt nyfiken på Boktjuven.
Boken du dreglade efter:
Smaragdgrön! Jag känner inte att jag har råd med den just nu (även om jag köper andra saker). Men JAG VILL HA!
Tävling hos C.R.M Nilsson
Ny design och bokbytes böcker
Inlämnad tenta och pluggfri
Jag måste även rensa bokhyllan vilket betyder att fler böcker till bokbytet. Det skulle inte sitta fel med en till bokhylla. Jag och sambon delar på en billybokhylla så där trängs tv-spel, pärmar och böcker tillsammans.
Fångade Själar
Förlag: Harlequin, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 368
Serie: Soul Screamers #0,5 & #1
Hon ser inte döda människor, men ...
Hon känner på sig när någon i hennes närhet är på väg att dö. Och när det händer är det som om en kraft bortom hennes kontroll tvingar henne att gallskrika. Bokstavligt talat. När anfallen kommer allt oftare börjar Kaylee själv undra om hon inte håller på att bli galen.
Allt hon vill är att njuta av att den snyggaste killen i skolan börjat lägga märke till henne. Men att ha en normal dejt verkar omöjligt när det blir alltmer tydligt att Nash vet mer om hennes behov att skrika än hon gör själv. Och när deras klasskompisar börjar dö utan någon förklarlig anledning är det bara Kaylee som kan förutspå vem som står på tur ... och bara hon som har möjlighet att rädda dem.
Tankar:
Jag har funderat på att läsa denna serie ett tag då jag sett att många bokbloggare gillar den, sen såg jag att den släppts på svenska och då var det inget att fundera på längre.
Man blir snabbt fångad av berättelsen och frågorna blir många, men det är även det som ger spänningen.
Boken är fängslande och kryllar av intressanta karaktärer av alla olika slag. Det enda jag är något besviken på är kärlekshistorian utvecklades lite väl fort dock får man reda på varför det gick så snabbt.
Jag förstår varför så många har hyllat denna serie,man slutar läsa inte förens boken är slut och då vill man genast ha nästa. En bok innehållandes spänning, mytologi, kärlek och familjedraman, en riktigt bra bok med andra ord. Nu väntar jag spänt på fortsättningen som jag gärna läser så fort den kommer ut!
Ett stort plus att boken innehåller Förlorad själ som är en novell innan själva boken, den utspelar sig till största del i ett mentalsjukhus vilket var riktigt spännande.
Betyg: 4/5
Efterlyser Smaragdgrön
Nytt, julklappar och rec-ex
Den skarpa eggen av Philip Pullman har jag läst, men äger den inte. Eller nu gör jag det. Jag har de andra två i serien men denna fattades (jag hoppas att det är den här som fattas och inte bärnstenskikaren).
En man som heter Ove av Fredrik Backman var et fynd jag gjorde på Myrorna, blev så glad när jag såg den. Att ingen köpt den! Men det gjorde jag, ni vet när man blir sådär extra glad över att hitta en bok på second hand/ loppis? Så glad blev jag!
Snow white av Bröderna Grimm och illustrationer av Camille Rose Garcia
Alice in Wonderland av Lewis Caroll och illustrationer av Camille Rose Garcia
Tomten och den röda halsduken av Lena Arro och Catarina Kruusval är också ett rec-ex från raben&sjögren. Även denna är recenserad.
Sommarregler av Shaun Tan, rec-ex från Kabusa böcker. Så.himla.bra.
Den lilla boksnapparen av Helen Docherty och Thomas Docherty, rec-ex från Alfabeta. Riktigt bra barnbok, men bäst var nog att huvudkaraktären heta Elina Bryn!
Har även två till nya böcker som jag glömde fota. Förlåt. Det är Arvtagaren av Christopher Paolini (samlingen av Eragonserien är avslutad) och Åttio dagar gul av Vina Jackson, båda är fynd från Myrorna.
Bokåret 2013 och bokmål inför 2014
Bästa boken: Sagoberättaren av Antonia Michaelis, Divergent av Veronica Roth, Delirium av Lauren Oliver, Förr eller senare exploderar jag av John Green
Sämsta boken: KoMo av Pontus Joakim Olsson
Bästa avslutade serien: Vampire Academy och Femtio nyanser som jag ville läsa om så fort jag läst ut dem. Delirium är också en serie som jag verkligen gillar, men sista boken drar ner hela serien.
Bästa påbörjade serien: Divergent och Parasollprotektoratet
Allegiant av Veronica Roth
Mazerunner - Dödens labyrint av James Dashner
Bokmålen 2014:
Läsa minst 50 böcker (kurslitteratur räknas inte)
Avsluta 3 serier
Läsa minst 4 engelska böcker
Läsa minst 2 Astrid Lindgren böcker
Blogga mer regelbundet
Göra en ny bloggdesign
Böcker som ska läsas ur bokhyllan:
För dig blottad av Sylvia Day
Gone: Hunger och Lögner av Michael Grant
Clockwork Prince och Clockwork Princess av Cassandra Clare
City of Lost Souls av Cassandra Clare
Bloodlines av Richelle Mead (som jag skulle läsa så fort jag köpte den i våras)
Safirblå av Kerstin Geir