En julsaga

En julsaga | Charles Dickens | - | s.96 | Modernista 
 
Ebenezer Scrooge är en bitter, elak och framförallt otroligt snål man som gör allt för att tjäna pengar. Hans kompanjon är död sedan flera år tillbaka och har nu till sin hjälp en godhjärtad bokförare. Under ett antal nätter hemsöks Scrooge av flera andar för att genomgå en förvandling till att bli en empatisk männsika.
 
Jag och klassiker har aldrig riktigt gått ihop, men när Modernista skickade En julsaga till mig så såg jag att den var supertunn. Då kände jag att jag absolut kunde ge den en chans, speciellt såhär i jultid då vi brukar se Disneys version av boken. Jag kände igen många delar av boken från filmerna, men jag måste erkänna att jag föredrar filmerna.
 
Meningarna är långa, så otroligt långa att man aldrig skulle klara av högläsning av den här boken (alla har väl fått lära sig att man inte får hämta andan förrän meningen är slut, då det kommer en punkt?). Konsekvensen av de långa meningarna är att den blir väldigt tungläst. Visst är boken gammal och det måste jag ha i åtanke, men det kändes som en typisk bok man är tvungen att läsa i skolan för att sedan ha ett bokseminarie där hela ens betyg avgörs. Så nej, det här var inte någon bok för mig. Men det känns ju otroligt bra att kunna säga att man faktiskt läst den. 

Även om jag inte gillade mina lässtunder med En julsaga så tycker jag ändå att boken har ett bra budskap, iallafall så som jag uppfattade det: det spelar ingen roll om du är rik om du inte har någon att dela pengarna med. Även om boken är uråldrig gammal så tycker jag att budskapet är relevant även idag. 
 
Jag funderar på att ge upp mina förhoppningar om att jag någonsin skulle kunna uppskatta en gammal klassiker. Men visst känner man sig lite extra duktig när man läst ut en klassiker och kan säga att man läst ett verk av Charles Dickens, men där tar mina positiva uppleverlser slut. Mitt sista försök i klassikerväg blir att läsa Den store Gatsby, det är även möjligt att jag ger Kvinnan i svart en chans också. 
 
Betyg: 2 av 5

Kommentarer
Postat av: MADDISENJ.SE

Just nu kan du tävla om en egendesignad almanacka till ett värde upp emot 325:- i min blogg. Vinnaren utses i morgon så in och tävla vettja!! Du hittar tävlingsinlägget här; http://maddisenj.se/2014/december/tavling-vinn-en-egendesignad-almanacka.html

2014-12-16 @ 16:23:43
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Gia

Jag och klassiker kommer inte heller särskilt bra överrens, de är ju ofta så sega och stela...

Svar: Ja, jag håller med dig!
Elina

2014-12-16 @ 17:55:35
URL: http://bokfrossa.wordpress.com
Postat av: MATILDA

Låter bra :)

2014-12-17 @ 14:20:11
URL: http://matildays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0