Allegiant

 
 
Allegiant | Veronica Roth | Divergent #3 | 400 s. | Modernista
 
Allegiant börjar bara ett litet tag efter att Insurgent slutade. Efter visningen av Edit Priors film delas staden upp i två, de som vill göra något, ta reda på mes och återuppta falangerna och de som vill avskaffa falangerna, som dessutom inte bryr sig om filmen. Tris och Tobias hamnar lite i kläm med dessa grupper för att sedan göra valet.
 
SOM JAG LÄNGTAT EFTER DENNA BOK! Jag påbörjade min läsning av Allegiant med tron om att den skulle bli årets bästa bok. Självklart hade jag helt rätt. Helt klart årets bästa bok, hittills! Med detta sagt förstår ni nog att förväntningarna på Allegiant minst sagt var skyhöga.
 
Allegiant skiljer sig från de tidigare böckernas skrivsätt då man varvar mellan Tris och Fours synvinklar. Boken är inte lika lättläst som föregångarna i Divergent-serien. Detta kan bero på all information man får och måste ta in för att förstå. Det är ju i denna bok (slutet) som allt händer, det är nu vi ska få svaren på allt! Inte konstigt att det blir mycket information. Det är mycket att ta in, men det gör inte mig någonting alls.
 
Jag är väldigt glad över att Tris inte är lika vrång, grinig och barnslig i den här boken till skillnad från Insurgent. Tris som karaktär har växt rejält sedan förra boken. Däremot tycker jag att Four växlar i sin "mognad", vilket är lite synd.
 
Jag började gruva mig för slutet när jag hade omkring 70 sidor kvar av boken (jag har lyckats undgå alla spoilers!). Vilket jag nu i efterhand kan säga att jag gjorde rätt i. Först och främst ville jag inte att denna fantastiska serie skulle sluta, inte än! För det andra hade jag ingen aning om vad skulle hända i the grand finale, i varje serieslut händer det något stort eller borde göra och jag trodde inte att Allegiant skulle vara ett undantag, jag hade rätt. Att ha fått följa Tris och Tobias i dessa tre böcker har varit fantastiskt och nu är den resan slut. Det känns så himla tomt!
 
Alltså SLUTET! Utan att spoila för mycket så måste jag säga att slutet var perfekt och helt fel. Jag hade verkligen inte väntat mig det som hände. Alltså, SLUTET!
 
Om du inte läst Divergent-serien så bör du gra det bara för att kunna läsa Allegiant. Denna serie ligger helt klart högst upp på min lista av favoritserier och Allegiant toppar min favoritbokslista. LÄS!

Betyg: 5 av 5
 
En serie som får alla poäng möjliga, varje gång!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kul att boken levde upp till dina förväntningar! Själv blev jag lite besviken faktiskt, tycker inte att det man fick reda på var särskilt mindblowing. Hade hoppats på nåt mer helt enkelt :)

Svar: Tråkigt att den inte levde upp till dina förväntningar. Det var slutet som höjde hela boken för mig :)
Elina

2014-08-18 @ 19:25:16
URL: http://bokregn.blogg.se
Postat av: Klara

Måste läsa den här snart, men har så otroligt höga förhoppningar på den så att jag är lite små rädd för att läsa den! :)

Svar: Det hade jag också och ändå var den bättre än vad jag trodde :)
Elina

2014-08-24 @ 10:23:52
URL: http://inutienbok.blogg.se
Postat av: L

Åh, ännu en stackars själ som läst Allegiant. Hade precis som du undvikit alla spoliers, så det som hände med Tris kom som en chock för mig! Det var riktigt svårt att greppa vad som hänt, men åh vad den var bra!! Håller med dig fullständigt ~~

Svar: Ja, alltså chocken! Jag kunde inte alls förutsäga vad som skulle hända så slutet kom som ett slag i ansiktet!
Elina

2014-09-02 @ 17:47:33
URL: http://bokfull.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0