Mörk ängel

Titel: Mörk Ängel
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 378
Serie: Daugther of smoke and bone #1 
 
Handling (från baksidan):
På olika ställen i världen framträder plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. De är ditsatta av främmande varelser med vingar. 

I en mörk, dammig butik har en djävuls förråd av människotänder börjat sina.
Och i de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande in i ett brutalt krig med främmande väsen från en parallell värld.

Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska «ärenden». Hon talar många olika språk och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret.
 
När en av de främmande den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistora som har rötter i en våldsam forntid börjar spira. Kommer Karo att få ångra att hon ville veta sanningen om sig själv?
 
Tankar:
Till en början gillar jag inte boken, det kändes så svårt att komma in i den och att alla hade så konstiga namn gjorde inte saken lättare. Huvudpersonen Kauro verkade lite väl barnslig med sina figurer i sitt ritblock. Men sen!
Efter bara några kapitel så märker jag hur fel jag haft, jag är fast! Desto längre in jag kommer i boken, desto mer inser jag att det här verkligen är en bok för mig. Det finns så många frågor man vill få svar på men den allra största är Vem är Kauro? 
 
Boken utspelar sig lite varstans men en hel del i Prag. Jag har dålig koll på Prag, hur det ser ut och så men ändå fick jag fram några bilder om hur det ser ut i staden. Lite svårare var det med Brimstone och Issa, de beskrivs flera gånger men ändå får jag inte fram varken ansikte eller kropp på dem, de förblir blurriga skuggor. Men det gör ingenting, även om de har stora roller i boken så rullar det på bra ändå fast de inte fått några ansikten. Kauro däremot beskrivs så man lätt får en bild av henne, hon har kroppen som idealet säger att den ska vara. Långa ben, smal och slank med ett vacker ansikte och det blåa håret får vi inte glömma! Akvia beskrivs som så snygg att alla vänder sig om en extra gång för att stirra. Ni som inte läst boken kanske undrar vem Akvia är, till er säger jag bara att ni får själv läsa boken för att ta reda på.
 
Mörk ängel har sina sega ställen men för det mesta tycker jag att det går frammåt i lagom fart. Man vill inte lägga ifrån sig boken och med cliffhangern på slutet så vill jag ha nästa bok nu! 
 
 
Betyg: 4,5 av 5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0