Den femte vågen

Titel: Den femte vågen
Författare: Rick Yancey
Förlag: Rabén&Sjögen, tack för boken!
Språk: Svenska
Sidor: 493 
Serie: ?
 
Handling (från förlaget):
Cassie har överlevt de tre första faserna av en utomjordisk attack. Hennes föräldrar är döda och lillebrodern tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. De andra ser ut som människor, men de har ett uppdrag som de sköter med kallblodig perfektion - att döda alla de ser. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett utnött uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.
 
Tankar:
Mina förväntningar på den femte vågen har växlat, jag har läst en hel del recensioner om den innan jag själv läste den. Den har både hyllats och sågats, så mina förväntningar var minst sagt kluvna. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men redan efter första kapitlet så kände jag att den här boken är bra, riktigt bra. 


Kapitlen växlar mellan 2-3 personer, detta är inget som förvirrar eller gör boken dålig. Tvärtom, man känner sig lockad att fortsätta läsa för att ta reda på vad som händer de olika personerna. I slutet flätas personerna samman på ett snyggt sätt. Man känner på sig att allt kommer hänga ihop på ett eller annat sätt, men man förstår inte riktigt hur. Hela boken känns som en gåta och frågan blir väldigt ofta, vem ska man egentligen passa sig för?  Slutet är lite av en gåta, vilket gör mig lite tveksam till att det kanske är en serie. Det känns lite kluvet, visst vore det bra att få svar på en del frågor som inte boken gav. Men risken finns att det blir uttjatat om det en serie, möjligtvis en till bok men inte mer. 

Man lär känna de personer som boken handlar om och det är svårt att utse en favorit. Alla har sina moments, nästan hela tiden. Men med varvandet av kapitlen gör hela tiden att man har en ny favorit, alltid den kapitlet handlar om. 
 
Jag är otroligt glad att jag läste den femte vågen, jag har blivit lite avskräckt när det står att det är en science ficton och läst blandade recensioner om den. Detta gjorde att mina förväntningar låg på ungefär medel. Boken visade sig vara en positiv överraskning. Jag kan inte riktigt ge den en fyra, men en tre och en halv känns för lågt. Därav mitt betyg! Jag tycker att de flesta borde ge den femte vågen en chans. 
 
Betyg: 3,8 av 5

Kommentarer
Postat av: Monika

Jag blev också positivt överraskad av den här boken och jag är glad att jag läste den, trots de sågningar jag läste. Jag tror det är tänkt att bli en trilogi, precis som allt annat nu för tiden.

Svar: Men nej. Det tycker jag inte alls låter bra. Men såklart hoppas jag att det blor det men vad hände med de ensamstående böckerna?
Elina

2013-11-06 @ 07:25:17
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Anna

Svar: Tyckte du om Såld? :)

Mamette är superbra, det är även Tid att dö! :D

Svar: Det var så längesen jag läste den, men jag har för mig att jag tyckte den var rätt seg. Blev inte helt såld på den, he-he.
Jag får ta å läsa dom!
Elina

2013-11-12 @ 12:15:44
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0