Restips för utomjordingar

Titel: Restips för utomjordingar: din guide till planeten jorden
Språk:Svenska
Författare: Berättarministeriet
Förlag: Bonnier Carlsen
Rec-ex: Ja, från Booked
Betyg: 3,5 av 5
 
Handling och tankar:
Boken består av tips från barn i åldern 8 - 14 år till Utomjordingar om hur de på bästa sätt skulle överleva och passa in hos oss här på jorden. Barnen förklarar hur människor fungerar och hur utomjordingarna ska vara för att på bästa möjliga vis passa in.
Redan på den första sidan börjar jag skratta högt, Maria 9 år förklarar nämligen vad som är en bra-att-ha-grej på jorden och hon svarar "Ett glas vatten är bra att ha om man har ätit starka chips." Jag håller helt klart med tjejen!
Jag och min pojkvän (som ALDRIG läser) turades om att ha högläsning för varandra. Vi skrattade var och varannan sida ända till vi kom till kapitlet Saker som jordbor blir ledsna av. Hela kapitlet är fullt av sorg men så kommer kommentaren som sticker ut och jag börjar nästan grina " När någons hemland blir förstört" av Natthaphong, 11 år.
 
Jag älskar såna här böcker, de är oftast fyllda med så härliga och roliga kommentarer. Barn har helt klart roligare saker att säga än vi vuxna. Om någon frågade mig vad som är bra-att-ha-grej på jorden så skulle jag säga något tråkigt som kläder, vatten och mat. Maria tyckte också att vatten var bra att ha, om man hade ätit starka chips. Så klockrent! Alltså boken är fylld med barnkommentarer som vuxna inte ens skulle tänka tanken på att säga.
Det som drar ner betyget är att jag anser att 14åringar inte har så mycket roligt att komma med. Barn från 12 år kommer oftast inte med så roliga kommentarer som barn i 8års ålder. Det är såklart min åsikt och det finns såklart undantag.
Boken skulle gärna fått ha ännu flera sidor med roligheter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0