Delirium

Titel: Delirium
Språk: Svenska
Författare: Lauren Oliver
Förlag: Bonnier Carlsen, tack!
Rec-ex: Ja
Betyg: 5 av 5
Serie: Delirium #1

Handling och tankar:
Delirium utspelar sig i framtiden där kärleken anses vara en sjukdom. Lena har bott i den botade och skyddade staden Portland sedan hon föddes. Hon har fått lära sig om alla faror utanför gränsen, där vildmarken och de ogiltiga finns. Men framför allt har hon fått lära sig om kärlekens alla faror. Lena har 95 dagar kvar innan hon blir botad, ända sen Lena förlorade sin mamma i sjukdommen har hon räknat ner dagarna tills hon äntligen ska få bli botad. Med bara några dagar kvar träffar Lena Alex. Lena börjar tvivla på samhällets skyddade uppbyggnad och dör hellre än att bli botad.
 

Jag blir så sur över hur man faktiskt tror att världen blir bättre om man inte längre kan någonting, om du är botad så känner du nästintill ingenting alls. Man blir ihop parad med en partner som är så lik dig som möjligt och regieringen bestämmer hur många barn ni ska skaffa. Men eftersom man inte har några känslor så älskar man inte sina barn, man älskar inget alls. Medan jag läser om allt det här så känner jag hur arg och irriterad jag börjar bli. Hur kan man leva så?! Varför gör ingen uppror? Om man gör uppror så blir du dödad. Jag måste gång på gång intala mig att det här är bara en bok, världen kommer förhoppningsvis inte ens att se ut så här i framtiden. Boken får en att tänka till, skulle världen kunna se ut så här?

Lauren Oliver beskriver samhället på ett sånt sätt att man lätt får bilder i huvudet hur det ser ut, däremot har jag fortfarande svårt att föreställa mig hur alla människors utseende. Boken var bra från början till slut, redan från första början kom man in i boken. Inte förns boken är slut kan jag sluta läsa. För varje sida som gick ville jag att boken skulle vara längre. När jag läste de sista sidorna så trodde jag att det skulle vara lite kvar av själva boken, men de sidorna visade sig vara tackord. Jag som verkligen hade trott att boken inte skulle sluta på sättet den gjorde. Den får inte sluta så!

Jag har läst att boken är väldigt hyllad, men ingen har varnat mig för slutet. JAG. MÅSTE. HA. ANDRA. BOKEN. NU!  Just nu känner jag att det inte är någon idé att börja läsa en ny bok innan jag läst klart den här serien. Men till min förskräckelse ser jag att sista delen inte kommer ut på svenska fören i SEPTEMBER!

Jag har tidigare skrivit att jag trodde att det här skulle bli den bästa boken i sommar som jag läser. Just nu tror jag att den här boken är väldigt svårslagen. Delirium är ingen typisk lättsmällt sommarbok. Det är en bok som är bra vare sig det är höst, vinter, vår eller sommar.

Till er som inte läst boken, LÄS DEN,  och se till att ha andra boken redo. För det hade inte jag.


Kommentarer
Postat av: 23 minuter

Åh nu blir jag ännu mer sugen på att läsa den! Jag ska definitivt hinna läsa den innan sommaren är över :)

Svar: Ja det borde du verkligen! Den går fort att läsa också Bara du väl börjar läsa den så kommer du hinna innan sommaren är slut :)
Elina

2013-06-09 @ 15:15:18
URL: http://tjugotremin.blogg.se
Postat av: Carro

När jag läste den hade jag andra boken redo, för jag trodde att jag skulle vilja läsa den direkt. Tyvärr står den fortfarande här oläst av någon underlig anledning :P

Svar: Nämen! Jag tycker att du ska läsa den, nu på en gång! Fast man ska ha lusten till det också :)
Elina

2013-06-09 @ 15:31:04
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Åå har tredje boken på min Kindle och vill börja nuu men så många böcker - så lite tid :/

SV: Tack för det :)

2013-06-09 @ 22:10:50
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0