Elinas Bokiga Bekännelser

Cecilia från SweBookObsession har denna enkät och jag blev taggad av Maddie.
 
Det fungerar så här:
Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte. 
 
1. Harry Potter
Det var inte för så längesen som jag läste Harry Potter-serien för FÖRSTA gången. Jag läste ut hela serien 2012, närmare bestämt i slutet på min gymnasietid. Men jag fick böckerna rätt billigtpris vilket jag var glad över. Nu ser jag böckerna hur superbilligt som helst överallt (Erikshjälpen, Myrorna, Röda Korste m.m.) Tyvärr gillar jag inte alls den Tomma Stolen, på tal om Harry Potter liksom. Jag trodde automatiskt att Den tomma stolen skulle vara bra vad den än handlade om för att den är skriven av J.K. Rowling. Men jag kommer inte igenom den! Har varit fast på en och samma sida sen i Januari...
 
 
2. Skriva är ingen dröm jag har.
Jag har märkt att väldigtmånga bokbloggare vill bli författare av något slag, men inte jag. Att skriva är inte riktigt min grej. Men när jag gick i lågstadiet så gillade jag att skriva berättelseböcker. Det var ett litet häfte man målade några bilder i och skrev text till dem. Jag tror det var i tvåan när de andra klasskompisarna verkligen började uppskatta mina berättelser med tillhörande bilder. De innehöll väldigt mycket blod. Den som fick mest uppmärksamhet heta Smulan. Den handlade om en katt som alla hatade för att hon var så snäll. Det slutade med att hon blev uppäten av en piraja och alla hade en fest och firade att hon dog. Detta var alltså i tvåan. Det ledde även till att min lärare pratade med min mamma och sa att hon var lite orolig för mig. Hehe
 
3. Jag hatar Cancerböcker, men dom är ju så bra!
Cancerböcker, alltså Förr eller senare exploderar jag och Innan jag dör är två böcker som handlar till en stor del om cancer. Jag grinar floder, jag hatar att jag mår så otroligt dåligt av dem och helst vill jag inte läsa dom. Men de är så bra att jag vill! När jag läste Förr eller senare exploderar jag så tyckte Timmy att jag skulle sluta läsa eftersom jag bara bölade, men jag kan väll inte sluta läsa mitt i en bok. Det är som med att sluta se en skräckfilm mitt i, man skulle inte kunna sluta tänka på hur det slutade! Så lika bra att se/läsa klart. Fast jag är glad att jag läst de böckerna eftersom dom är så otroligt bra.
 
 
 
4. Första Bok vs Film-upplevelsen
Den första boken jag läste som också hade kommit på film var Sandor/slash/Ida (pippi och såna böcker gills inte). Jag gillade boken mycket men inte filmen, det var då jag upptäckte att man kanske ska läsa boken innan man ser filmen. Men det värsta med filmen Sandor/slash/Ida var att jag såg den tillsammans med min mormor. Inte riktigt den sorts film som man ska se tillsammans med ens mormor kanske, det upptäckte jag för sent.
 
5. Engelska böcker
Jag läste min första hela bok på engelska första året på gymnasiet och det var Vampire Diaries. Nu har jag läst lite fler men inte alls många. Det är Mortal Instruments serien (ska till att läsa bok fem) och den första i Infernal Devices serien. Och Vampire Diaries serien, som har ballat ur, jag ska läsa Midnight nånting tror jag den heter. Men jag lyckas bara komma 70 sidor in i den innan jag tröttnar. Iallafall så tänker jag bli bättre på att läsa engelska böcker, finns så mycket mer att välja på då!
 
6. Böckerna jag läst flest gånger
Den bokserie jag läst flest gånger är Twilight. Har bara läst dom på svenska, men jag har i alla fall läst dom fyra gånger var och första boken fem gånger. De var mina favoritböcker ett bra tag, men nu har jag hittat mycket nytt som jag gillar ännu mer! 
 
7. Engelfors triologin
Alla verkar se väldigt mycket fram emot Nyckel som är den sista den i Engelforsserien. Äntligen så tar den slut säger jag! Jag gillar inte riktigt de böckerna. Jag önskar att jag kunde gilla den lika mycket som ungefär alla andra verkar göra, men det gör jag inte. Den känns så.. jaa, den känns så inte jag. Inget jag gillar helt enkelt. Men jag kommer ändå läsa klart serien. Jag vet att jag tyckte Eld var bättre än Cirkeln, kanske Nyckeln kan avsluta det hela så bra att den lyfter de andra böckerna också?
 
Jag taggar:
Gia (bokfrossa)
Pia (bookrelated)
Elin (bokparadiset)
Hilda (bokstaden)
Sara (dinosara)
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Svar: Eller hur! :D Det är en sådan bok som man vill läsa om redan innan man hunnit läsa ut den. Kände precis samma. Hade svårt att lägga ifrån mig den över huvud taget, men jag ville inte att den skulle ta slut så jag tvingade mig själv till att lägga ifrån mig den för att dra ut på läsandet lite.

2013-08-22 @ 22:38:10
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Maddie

Jag vet inte om man kan säga att jag heller har en dröm att skriva en bok. Visst det skulle vara kul om man faktiskt släppte en bok något men då måste man skriva och det tycker inte jag är så kul. xD
Spännande bekännelser föresten! :D

2013-08-23 @ 08:48:50
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se
Postat av: Gia - Bokfrossa

Ska försöka ta mig tid att svara imorgon :)

Berövad var riktigt bra. Har du fått den med? Annars har jag fått dubletter av den så om du vill kan jag skicka den ena till dig mot fraktkostnaden :)

2013-08-23 @ 21:21:55
URL: http://bokfrossa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback












RSS 2.0